بعض الكلمات والمقولات لابد من تجنبها ...تحذير هام جدا
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ: إِنَّ اَلرَّجُلَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ، لَا يُلْقِي لَهَا بَالاً، يَهْوِي بِهَا فِي اَلنَّارِ، أَبَعْدَ مَا بَيْنَ اَلْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ .
لذلك:
اليكم كلمات خطيره جدا تودى الواحد فى داهيه وهو مش واخد باله وللأسف كتير مننا بيقولها ومش فاهم معناها .......
لذلك انا جيبالكم النهارده كلمات لازم لازم نتجنبها مش هطول عليكم .
اليكم الأن ....................
·(( يدى الحلق للى بلا ودان))
وسبب التحريم ان الكلمه دى معناها انك بتعدل على ربنا فى تقسيم الرزق وده طبعا حرام وكفر بنعمة الله عليك لانك مش راضى بللى ربنا قسمهولك.
·((فلان ربنا إفتكره))
وسبب التحريم ان الكلمه دى معناها ان ربنا كان ناسيه ولما إفتكره خده ، بقى ده كلام بالله عليك. حرام طبعا لان ربنا ما بينساش حد اصلا .
((ورحمة أبويا و امى))
وسبب التحريم انك بتحلف بغير الله ودى كلمات من الكفر وليعاذ بالله.
فعن ابن عمر رضي الله عنهما عن رسول الله صلى الله عليه وسلم: أنه أدرك عمر بن الخطاب في ركب وعمر يحلف بأبيه فناداهم رسول الله صلى الله عليه وسلم:ألا إن الله ينهاكم أن تحلفوا بآبائكم فمن كان حالفا فليحلف بالله أو ليصمت متفق عليه.
و في لفظ آخر من حديث ابن عمر، من حلف بشيء دون الله فقد أشرك
·وكذلك من يحلف قائلاً (( والنبى ، والكعبه الشريفه ، وحياتى ، والختمه الشريفه ))
طب نعمل ايه وكلمة والنبى فى لسانا عالطول، لما تقولها قول لا إله إلا الله مباشرة وعود لسانك ان مش تقولها تانى .
·((لا حول الله يارب ))
اما دى بقى مصيبه لانك كده بتقول ان ربنا مالوش لاحول ولا قوه ، والكلمه دى بتتقال لما واحد يحصله كارثه او مصيبه او ابتلاء فتلاقى اللى قدامه قال لا حول لله ود غلط كبير اوى.
اومال تقول ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تقول "لاحول ولا قوة الا بالله"
((ده احنا زرنا النبى ))
وسبب التحريم انك بتشبه الضيف اللى زارك بالنبى وده بردو غلط. هى صحيح زيارة هذا الشخص طيبه وجميله لكن مش لدرجة انك تشبهه بالنبى، اذاً معنى ذلك ان كل واحد هيزورك هتقوله الكلمه دى ، طب وهل ده صح ، طبعا لأ .
((يلعن ابو الزمن))
ودى بردو كلمه مصيبه لانك بتلعن الزمن !!!!!!!!
أوتدرى يا اخى من هو الزمن(الدهر) ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الزمن هو الله ألم تسمع هذا الحديث عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - : ( قال الله عز وجل : يؤذيني ابن آدم يسب الدهر ، وأنا الدهر بيدي الأمر ، أقلب الليل والنهار ) .
ومنها رواية للإمام أحمد : ( لا تسبوا الدهر فإن الله عز وجل قال : أنا الدهر الأيام والليالي لي أجددها وأبليها وآتي بملوك بعد ملوك ) وصححه الألباني .
جاء الحديث بألفاظ مختلفة منها رواية مسلم : "قال الله عز وجل : يؤذيني ابن آدم يقول : يا خيبة الدهر ، فلا يقولن أحدكم : يا خيبة الدهر ، فإني أنا الدهر أقلب ليله ونهاره فإذا شئت قبضتهما ".
ولهذا أثبت الله الأذية في القرآن الكريم فقال تعالى : {إن الذين يؤذون الله ورسوله لعنهم الله في الدنيا والآخرة وأعد لهم عذابا مهينا }(الأحزاب 57)، ونفى عن نفسه أن يضره شيء فقال تعالى : {إنهم لن يضروا الله شيئا } ( آل عمران 176) ، وقال في الحديث القدسي : ( يا عبادي إنكم لن تبلغوا ضري فتضروني )رواه مسلم .
·((الزمن غدار ))
وسبب التحريم لنفس السبب السابق.
فى بقى حاجه كمان سمعتها فى اغنية عبد الحليم حافظ من زمان بس افتركتها فقولت اقولكم عليها لحسن ترددوا الاغنيه وانتم مش واخدين بالكم
فى اغنيه من اغانيه قال كلمة (( قدر احمق الخطا )) ..... استغفر الله العظيم
انا مش هتكلم فيها كتير........ بس بدعيله ربنا يسامحه عليها .... ماهو القضاء والقدر من الله يبقى ازاى يقول كده فربنا يسامحه بقى .وسبب التحريم لنفس السبب السابق ايضاً .
الجزء الثانى
اليكم كلمات اخرى شائعه فى مجتمعنا احذروها .................
- نجد الكثير من النساء خاصة يقولن .....
(اسم النبى حراسه وصاينه)
ودى كلمه حرام لانها بالشكل ده نسبت حماية هذا العبد للنبى يعنى ان النبى هو اللى حاميه وطبعا هنا فيها انكار لحفظ لله لعبده.
وان اللى بيحمى ويحرص الخلق اجمعين هوالله وحده لا شريك له الذى لا يغفل ولا ينام
. وقد سُهي على قائل هذه الكلمه قول الله تعالى : { وَرَبُّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ} ، {إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ} [الزمر : 30].
- وتجد العديد من الناس يقولون ..........
(مدد يا سيدى الحسين او مدد يا رسول الله...... وماشابه ذلك)
وطبعا بردو ده حرام ، ذى بردو اللى بيروح يدعى عند اولياء الله الصالحين والموتى من الانبياء ويتبارك بهم فهذا يعد من الشرك الاكبر .
ولكى تتأكدوا لديكم هذه الفتوى
السؤال :
ما مدى صحة من يقول مدد يا رسول الله؟
الجواب :
هذا الكلام من الشرك الأكبر، ومعناه طلب الغوث من النبي- صلى الله عليه وسلم- وقد أجمع العلماء من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم- رضي الله عنهم- وأتباعهم من علماء السنة على أن الاستغاثة بالأموات من الأنبياء وغيرهم، أو الغائبين من الملائكة ، لقول الله عز وجل:{وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا}[1]،وقوله سبحانه: {ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ * إِنْ تَدْعُوهُمْ لا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ}[2].
- ايضا مثل ذلك من ينذر نذرا ( ندر يعنى ) فتجده
(ينذره للسيده عائشه او فاطمه او غيرهم من بيت النبوة او اصحاب النبى صلى الله عليه وسلم).
بردو حرام لان الواحد مفروض يطلع اللى عايزه لله فقط مش عشان حد تانى حتى لو كان من اهل بيت رسول الله ( صلى الله عليه وسلم).
والدليل فى هذه الفتوى :
السؤال :
ما حكم النذر لغير الله؟
الجواب :
هذا النذر باطل لأنه عبادة لغير الله، وعليك التوبة إلى الله من ذلك، والرجوع إليه، والإنابة والاستغفار، والندم، فالنذر عبادة، قال الله تعالى: وَمَا أَنفَقْتُم مِّن نَّفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُم مِّن نَّذْرٍ فَإِنَّ اللّهَ يَعْلَمُهُ[1]، يعني: فيجازيكم عليه، وقال النبي صلى الله عليه وسلم: ((من نذر أن يطيع الله فليطعه، ومن نذر أن يعصي الله فلا يعصه))[2].
فهذا النذر نذر باطل، وشرك بالله عز وجل فضلاً عن أن النذر لأحد الأئمة الأموات نذر باطل وشرك بالله.
فالنذر لا يجوز إلا لله وحده؛ لأنه عبادة، فالصلاة والذبح والنذر والصيام والدعاء، كلها لله وحده سبحانه وتعالى كما قال سبحانه وتعالى: إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ[3]، وقال سبحانه: وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ[4]، يعني أمر ألا تعبدوا إلا إياه، وقال سبحانه وتعالى: فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ[5]، وقال عز وجل: وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا[6].
- وتجد اناس يقعون فى خطأ كبير وهو على سبيل المثال :
ان تجد شخص يعبر الشارع وكادت سياره ان تدهمه ولكن جاء شخص اخر باعده عنها فتجده يقول له( يااااه لولاك يا اخى كنت الوقت مُت ) او ( الفضل يرجعلك فى انقاذى ).
والغلط فى كده انه نسب انقاذه من الموت للشخص ده وهو انسان ضعيف ليس له حول ولا قوة، ونسى ان كل الفضل فى انقاذه يرجع لربنا وحده لا شريك له ، لذلك وضع هذا الشخص فى طريقه لانقاذه وابعاده عن السياره التى كانت ستقتله. لذلك كان المفروض على الشخص الذى تم انقاذه ان يقول ( الحمد لله الذى وضعك فى طريقى لانقاذى).
- تجد ايضا اناس كثيرون يقولون .......... مثلا يعنى :
( ياه ده الامتحان كان صعب جدا ،( لو ) وخد بالك من الكلمه دى( لو ) ربنا خد بيدى ونجحنى ده انا أصلى ركعتين او أطلع قرشين).
هتسألنى تقولى .....
طب ما هو الراجل كلامه نضيف اهو ايه الغلط فى كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هقولك انه كده كأنه بيشترط على الله ومعنى كلامه ، انك ياربى لو نجحتنى هصلى او هطلع فلوس ما نجحتنيش لا هصلى ولا هطلع فلوس . شوفت بقى انها كلمه خطيره ازاى، يعنى كلامه يحمل الشرط اولا ثم الفعل - وهناك اشخاص عاشقون الصحف والمجلات تجدهم يأتون بالصحيفه كل يوم واول صفحه يفتحوها هى (حظك اليوم) بغض النظر عن صفحة الحوادث يعنى . ولو طلع حظه جميل ومريح تلاقيه استقبل اليوم بطلاقة وفرح ومرح ، ويا سلام لو طلع مثلا فى حظه هيجيلك فلوس النهاردة تلاقيه طول اليوم مستنى الفلوس دى ، اما لو مثلا طلع حظه فيه كلمة احذر او خلى بالك او احرص على نفسك او هتجيلك مصيبة النهاردة . تلاقيه اتشائم وخاف واى حاجه تحصله يخاف ويترعب بسبب الكلمة دى .
اهو ده حرام جدا ....
هتقولى لا . ده الناس بتشوف حظها كنوع من حب الاستطلاع يعنى مش هيصدقوها .
هقولك بردو غلط لانه بعد كده هيدمنها. واى جريده هيشوفها هيجرى عليها ويشوف حظه ويبئه مدمن الحكاية دى ويعيش على كده مستنى حظه فى الجرايد.
ممكن تقولى لأ بس كتير من كلام حظك اليوم ده بيطلع صح فعلا...
هقولك ....
"كذب المنجمون ولو صدفوا"
الجزء الثالث
اليكم الجزء الثالث من الكلمات الشائعه فى مجتمعنا ونرددها بلا فهم رغم انها حرااااااااام جدا...
* كتير من الناس بيقولوا....
(انا بحب المغنى الفلانى او بعشق الممثل العلانى )
طب وايه الحرام فى كده .... هقولك بس اسالك سؤال تحب تحشر مع من فى يوم القيامه ؟؟؟
اكيد مع الرسول طبعا (صلى الله عليه وسلم) هى دى عايزه كلام
إذاً مش لازم خالص تقول انا بحب الممثل ده او المغنى ده .... < لأن المرء مع من احب > وطبعا انت ما تتمناش انك تكون مع مغنى او ممثل .
طب اومال تقول ايه ؟؟؟؟؟؟؟
قول انا بستلطفه او بسمعله او اى شىء اخر غير كلمة بحبه او بعشقه دى...
ونصيحه منى ماتسمعش اغانى من اصله ، عشان الشياطين تبعد عنك واسمع قران او اناشيد دينية احسن بدلا منها وربنا يهديك ويهدينا جميعا.
* فى ناس بتحلف بحق العيش والملح والاخوة والصداقة وحاجات تانية واحنا وضحنا فى الجزء التانى ان الحلفان بغير الله يعتبر من الشرك ، لكن بئه الغريب انك تلاقى واحد يقول....
( بحق اللى خلقك من غير مناسبه او من غير لازمه).
ودى كلمة فى غاية الخطورة، لان معنى الكلمة دى ان ربنا خلق هذا العبد على سبيل العبث او اللهو اى من غير مناسبه ومن غير لازمه ، وده غلط كبير اوى ان الواحد يقول كده ، لان ربنا سبحانه وتعالى ما بيخلقش اى حاجة على وجه الارض او فى الكون كله الا بقدر معين وبنسبة محسوبة وحسوسة لو زادت او نقصت يحصل خلل، وكل شىء من صنع الله له لازمة وله رسالة وهدف يؤديه فى حياته حتى لو كان المخلوق ده ( دودوة ) .
ده حتى نص الدعاء بيقول " ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانك"
يبقى ازاى ربنا خلقنا بئه من غير لازمه واحنا خلفاءه فى الارض واحنا اللى بنعمر الارض ونبنيها.
يبقى المفروض ما نقولش خالص الكلمه دى لا على الانسان ولا على الحيوانات ولا الحشرات ولا اى مخلوق فى الدنيا .
* بردو فى ناس تلاقيها تقول ايه ( وحياة اغلى حاجه عندك ) .
وده غلط عشان كده هو ممكن يوقعه فى الشرك لانه بيحلفه باغلى حاجة عنده، واحنا اتفقنا ان الحلفان بغير الله من الشرك . فالمفروض يقوله استحلفك بالله كى لا يوقعه فى الشرك .
* بردو شىء اخر لفت نظرى هو انك تلاقى واحد يقول للتانى...
( تصدق بمين او تؤمن بأيه )
لا اله الا الله هو الواحد عنده حاجه تانيه يؤمن ويصدق بيها غير ربنا ؟؟؟
فالمفروض يقوله < تصدق وتؤمن بالله> كى لايقع فى الشرك. صح وله ايه ؟؟
* كمان فى حاجه خدوا بالكم منها فى اذكار الصباح والمساء بنقول ...
( رضيت بالله ربا وبالاسلام دينا و بسيدنا محمد نبيا ورسولا كريما )
ماتقولش كريما اقف لحد رسولا بس ، والحقيقه انا مش عارفه ليه بس سمعتها من الشيخ قالها فى التليفزيون ، لكن ماعرفتش السبب . فياريت اللى يعرف ينورنا ...
*ايضا تجد ناس كتير بتقول ( ده كان يوم شؤم دى كانت ساعه ذفت ، الله يخرب بيت اليوم اللى اتولدت فيه .............. وكلام كتير اوى من ده ) صح مش بتسمع كده بردو .. بردو اللى بيقول ( يانهار اسود او كوبيه ................ وما شابه ذالك)
اهو كده هو سب الدهر واحنا اتفقنا ان الدهر = الله سبحانه وتعالى
* فى ناس بقى بيقولوا الكلمه دى ( الجواز مشروع فاشل )
ياراجل حرام عليك ...
ليه كده ؟؟ مش ربنا حلل الزواج فى القرآن فى كذا سورة ووضح لنا اسس الزواج والبيت الاسلامى ، وحق الزوج والزجه والابناء كمان ، طب اذاى توصف حاجه ربنا معززها وذاكرها فى القرآن بالفشل؟
فخلى بالك بقى لان الكلمه دى كترت . وحذر اى حد يقولها وانصحه بأنه مايقولهاش تانى .
*كمان حاجه كلنا بنقع فيها هى اننا دايما لما بنذكر اسم الرسول فى اى موضوع بنكتب(صلى) او( ص) كأختصار لكلمة صلى الله عليه وسلم.
وده حرام لانك بتنقص من قدر الرسول !!!!!!!!!
كده بردو بقى حبيبك وشفيعك فى يوم الدين تستخصر تصلى عليه ده ربنا عز وجل بيصلى عليك عشرة لما تصلى على الرسول مره ، يبقى انت بقى مستخصر فى نفسك الثواب العظيم ده كله ولا فى مين بالظبط ؟؟
و كمان خلى بالك الرسول صلى الله عليه وسلم قال( البخيل من ذكر اسمى عنده ولم يصلى علي )
فلازم تصلى عليه وتكتبها كامله وتقولها كمان كاملة وواضحة هكذا < صلى الله عليه وسلم >.
والا هتكون بخيل انت حر .
* ايضا ما تتدعيش على حد وتقوله ( نهارك مطين او يخرب بيتك او عقلك ..........).
لانك لما بتتدعى لحد او على حد فى ملاك بيقولك امين ولك مثله
وطبعا انت ماتتمناش ان يحصلك حاجه وحشه ، كمان احنا مسلمين والمسلم يحب لاخيه المسلم ما يحبه لنفسه.
فاحسن قوله روح الله يسامحك ، ولو زعلان منه اوى احتسب اجرك عند ربنا وقول حسبى الله ونعم الوكيل ، مش احسن بردو ولا ايه؟؟
* فى بئه حاجه كمان لفتت نظرى فى ناس بتقول عن النساء( دول ناقصات عقل ودين).
هى مش حرام ولا حاجه بس فاهمين غلط كلنا فاهمين ان الكلمه دى معناها ان النساء متخلفين وعقلهم صغير رغم ان المعنى المقصود غير كده خالص .... لان معناها الحقيقى ان ناقصات عقل بمعنى ان عند الشهاده فى المحكمه مثلا او لما تكون المراة شاهدة فى امضاء العقود فلازم يكون فى واحده كمان معاها يعنى مثلا رجل وامراتان يعنى الرجل بإمرأتان ، اما ناقصات دين فهى لان ياتى عليها فترة تمنع من الصلاة وقراءة القرآن .
* بردو شىء اخر اللى بيقول( ده كله من خيرك او ده كله بفضلك او ده لحم كتافى من خيره ..........وما شابه ذالك)
الكلمة دى حرام اوى، لانه نسب سبب النعمه اللى هو فيها لشخص اخر غير الله وانكر فضل الله عليه ، مع ان ربنا هو العاطى وهو اللى بيسبب الاسباب ، فطبعا ده نوع من انواع الشرك والجحود واليعاذ بالله . فبالله عليكم تجنبوا الكلمة دى تماما .
*وكتير اوى مننا يقول( انا واقع تحت رحمته ، لا يرحم ولا يسيب رحمة ربنا تنزل )
فى الامر الاول حرام عشان كده هو منتظر رحمة البشر ونسى رحمة ربنا وده غلط وبالتالى جعل لله سبحانه وتعالى نداً فى صفة الرحمة المنُتظرة، لان ربنا بس هو اللى بنطلب منه الرحمه مش من البنى ادم ، فمش لازم ابدا حد يقول انا واقع تحت رحمته.
اما الامر الثانى فكده هو جعل لرحمة الله شىء يمنعها من النزول وطبعا كلنا عارفين لا مانع لعطاء الله لعبده شىء. "و قل لن يصيبنا الا ما كتبه الله لنا ".
لذلك:
اليكم كلمات خطيره جدا تودى الواحد فى داهيه وهو مش واخد باله وللأسف كتير مننا بيقولها ومش فاهم معناها .......
لذلك انا جيبالكم النهارده كلمات لازم لازم نتجنبها مش هطول عليكم .
اليكم الأن ....................
·(( يدى الحلق للى بلا ودان))
وسبب التحريم ان الكلمه دى معناها انك بتعدل على ربنا فى تقسيم الرزق وده طبعا حرام وكفر بنعمة الله عليك لانك مش راضى بللى ربنا قسمهولك.
·((فلان ربنا إفتكره))
وسبب التحريم ان الكلمه دى معناها ان ربنا كان ناسيه ولما إفتكره خده ، بقى ده كلام بالله عليك. حرام طبعا لان ربنا ما بينساش حد اصلا .
((ورحمة أبويا و امى))
وسبب التحريم انك بتحلف بغير الله ودى كلمات من الكفر وليعاذ بالله.
فعن ابن عمر رضي الله عنهما عن رسول الله صلى الله عليه وسلم: أنه أدرك عمر بن الخطاب في ركب وعمر يحلف بأبيه فناداهم رسول الله صلى الله عليه وسلم:ألا إن الله ينهاكم أن تحلفوا بآبائكم فمن كان حالفا فليحلف بالله أو ليصمت متفق عليه.
و في لفظ آخر من حديث ابن عمر، من حلف بشيء دون الله فقد أشرك
·وكذلك من يحلف قائلاً (( والنبى ، والكعبه الشريفه ، وحياتى ، والختمه الشريفه ))
طب نعمل ايه وكلمة والنبى فى لسانا عالطول، لما تقولها قول لا إله إلا الله مباشرة وعود لسانك ان مش تقولها تانى .
·((لا حول الله يارب ))
اما دى بقى مصيبه لانك كده بتقول ان ربنا مالوش لاحول ولا قوه ، والكلمه دى بتتقال لما واحد يحصله كارثه او مصيبه او ابتلاء فتلاقى اللى قدامه قال لا حول لله ود غلط كبير اوى.
اومال تقول ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تقول "لاحول ولا قوة الا بالله"
((ده احنا زرنا النبى ))
وسبب التحريم انك بتشبه الضيف اللى زارك بالنبى وده بردو غلط. هى صحيح زيارة هذا الشخص طيبه وجميله لكن مش لدرجة انك تشبهه بالنبى، اذاً معنى ذلك ان كل واحد هيزورك هتقوله الكلمه دى ، طب وهل ده صح ، طبعا لأ .
((يلعن ابو الزمن))
ودى بردو كلمه مصيبه لانك بتلعن الزمن !!!!!!!!
أوتدرى يا اخى من هو الزمن(الدهر) ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الزمن هو الله ألم تسمع هذا الحديث عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - : ( قال الله عز وجل : يؤذيني ابن آدم يسب الدهر ، وأنا الدهر بيدي الأمر ، أقلب الليل والنهار ) .
ومنها رواية للإمام أحمد : ( لا تسبوا الدهر فإن الله عز وجل قال : أنا الدهر الأيام والليالي لي أجددها وأبليها وآتي بملوك بعد ملوك ) وصححه الألباني .
جاء الحديث بألفاظ مختلفة منها رواية مسلم : "قال الله عز وجل : يؤذيني ابن آدم يقول : يا خيبة الدهر ، فلا يقولن أحدكم : يا خيبة الدهر ، فإني أنا الدهر أقلب ليله ونهاره فإذا شئت قبضتهما ".
ولهذا أثبت الله الأذية في القرآن الكريم فقال تعالى : {إن الذين يؤذون الله ورسوله لعنهم الله في الدنيا والآخرة وأعد لهم عذابا مهينا }(الأحزاب 57)، ونفى عن نفسه أن يضره شيء فقال تعالى : {إنهم لن يضروا الله شيئا } ( آل عمران 176) ، وقال في الحديث القدسي : ( يا عبادي إنكم لن تبلغوا ضري فتضروني )رواه مسلم .
·((الزمن غدار ))
وسبب التحريم لنفس السبب السابق.
فى بقى حاجه كمان سمعتها فى اغنية عبد الحليم حافظ من زمان بس افتركتها فقولت اقولكم عليها لحسن ترددوا الاغنيه وانتم مش واخدين بالكم
فى اغنيه من اغانيه قال كلمة (( قدر احمق الخطا )) ..... استغفر الله العظيم
انا مش هتكلم فيها كتير........ بس بدعيله ربنا يسامحه عليها .... ماهو القضاء والقدر من الله يبقى ازاى يقول كده فربنا يسامحه بقى .وسبب التحريم لنفس السبب السابق ايضاً .
الجزء الثانى
اليكم كلمات اخرى شائعه فى مجتمعنا احذروها .................
- نجد الكثير من النساء خاصة يقولن .....
(اسم النبى حراسه وصاينه)
ودى كلمه حرام لانها بالشكل ده نسبت حماية هذا العبد للنبى يعنى ان النبى هو اللى حاميه وطبعا هنا فيها انكار لحفظ لله لعبده.
وان اللى بيحمى ويحرص الخلق اجمعين هوالله وحده لا شريك له الذى لا يغفل ولا ينام
. وقد سُهي على قائل هذه الكلمه قول الله تعالى : { وَرَبُّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ} ، {إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ} [الزمر : 30].
- وتجد العديد من الناس يقولون ..........
(مدد يا سيدى الحسين او مدد يا رسول الله...... وماشابه ذلك)
وطبعا بردو ده حرام ، ذى بردو اللى بيروح يدعى عند اولياء الله الصالحين والموتى من الانبياء ويتبارك بهم فهذا يعد من الشرك الاكبر .
ولكى تتأكدوا لديكم هذه الفتوى
السؤال :
ما مدى صحة من يقول مدد يا رسول الله؟
الجواب :
هذا الكلام من الشرك الأكبر، ومعناه طلب الغوث من النبي- صلى الله عليه وسلم- وقد أجمع العلماء من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم- رضي الله عنهم- وأتباعهم من علماء السنة على أن الاستغاثة بالأموات من الأنبياء وغيرهم، أو الغائبين من الملائكة ، لقول الله عز وجل:{وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا}[1]،وقوله سبحانه: {ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ * إِنْ تَدْعُوهُمْ لا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ}[2].
- ايضا مثل ذلك من ينذر نذرا ( ندر يعنى ) فتجده
(ينذره للسيده عائشه او فاطمه او غيرهم من بيت النبوة او اصحاب النبى صلى الله عليه وسلم).
بردو حرام لان الواحد مفروض يطلع اللى عايزه لله فقط مش عشان حد تانى حتى لو كان من اهل بيت رسول الله ( صلى الله عليه وسلم).
والدليل فى هذه الفتوى :
السؤال :
ما حكم النذر لغير الله؟
الجواب :
هذا النذر باطل لأنه عبادة لغير الله، وعليك التوبة إلى الله من ذلك، والرجوع إليه، والإنابة والاستغفار، والندم، فالنذر عبادة، قال الله تعالى: وَمَا أَنفَقْتُم مِّن نَّفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُم مِّن نَّذْرٍ فَإِنَّ اللّهَ يَعْلَمُهُ[1]، يعني: فيجازيكم عليه، وقال النبي صلى الله عليه وسلم: ((من نذر أن يطيع الله فليطعه، ومن نذر أن يعصي الله فلا يعصه))[2].
فهذا النذر نذر باطل، وشرك بالله عز وجل فضلاً عن أن النذر لأحد الأئمة الأموات نذر باطل وشرك بالله.
فالنذر لا يجوز إلا لله وحده؛ لأنه عبادة، فالصلاة والذبح والنذر والصيام والدعاء، كلها لله وحده سبحانه وتعالى كما قال سبحانه وتعالى: إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ[3]، وقال سبحانه: وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ[4]، يعني أمر ألا تعبدوا إلا إياه، وقال سبحانه وتعالى: فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ[5]، وقال عز وجل: وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا[6].
- وتجد اناس يقعون فى خطأ كبير وهو على سبيل المثال :
ان تجد شخص يعبر الشارع وكادت سياره ان تدهمه ولكن جاء شخص اخر باعده عنها فتجده يقول له( يااااه لولاك يا اخى كنت الوقت مُت ) او ( الفضل يرجعلك فى انقاذى ).
والغلط فى كده انه نسب انقاذه من الموت للشخص ده وهو انسان ضعيف ليس له حول ولا قوة، ونسى ان كل الفضل فى انقاذه يرجع لربنا وحده لا شريك له ، لذلك وضع هذا الشخص فى طريقه لانقاذه وابعاده عن السياره التى كانت ستقتله. لذلك كان المفروض على الشخص الذى تم انقاذه ان يقول ( الحمد لله الذى وضعك فى طريقى لانقاذى).
- تجد ايضا اناس كثيرون يقولون .......... مثلا يعنى :
( ياه ده الامتحان كان صعب جدا ،( لو ) وخد بالك من الكلمه دى( لو ) ربنا خد بيدى ونجحنى ده انا أصلى ركعتين او أطلع قرشين).
هتسألنى تقولى .....
طب ما هو الراجل كلامه نضيف اهو ايه الغلط فى كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هقولك انه كده كأنه بيشترط على الله ومعنى كلامه ، انك ياربى لو نجحتنى هصلى او هطلع فلوس ما نجحتنيش لا هصلى ولا هطلع فلوس . شوفت بقى انها كلمه خطيره ازاى، يعنى كلامه يحمل الشرط اولا ثم الفعل - وهناك اشخاص عاشقون الصحف والمجلات تجدهم يأتون بالصحيفه كل يوم واول صفحه يفتحوها هى (حظك اليوم) بغض النظر عن صفحة الحوادث يعنى . ولو طلع حظه جميل ومريح تلاقيه استقبل اليوم بطلاقة وفرح ومرح ، ويا سلام لو طلع مثلا فى حظه هيجيلك فلوس النهاردة تلاقيه طول اليوم مستنى الفلوس دى ، اما لو مثلا طلع حظه فيه كلمة احذر او خلى بالك او احرص على نفسك او هتجيلك مصيبة النهاردة . تلاقيه اتشائم وخاف واى حاجه تحصله يخاف ويترعب بسبب الكلمة دى .
اهو ده حرام جدا ....
هتقولى لا . ده الناس بتشوف حظها كنوع من حب الاستطلاع يعنى مش هيصدقوها .
هقولك بردو غلط لانه بعد كده هيدمنها. واى جريده هيشوفها هيجرى عليها ويشوف حظه ويبئه مدمن الحكاية دى ويعيش على كده مستنى حظه فى الجرايد.
ممكن تقولى لأ بس كتير من كلام حظك اليوم ده بيطلع صح فعلا...
هقولك ....
"كذب المنجمون ولو صدفوا"
الجزء الثالث
اليكم الجزء الثالث من الكلمات الشائعه فى مجتمعنا ونرددها بلا فهم رغم انها حرااااااااام جدا...
* كتير من الناس بيقولوا....
(انا بحب المغنى الفلانى او بعشق الممثل العلانى )
طب وايه الحرام فى كده .... هقولك بس اسالك سؤال تحب تحشر مع من فى يوم القيامه ؟؟؟
اكيد مع الرسول طبعا (صلى الله عليه وسلم) هى دى عايزه كلام
إذاً مش لازم خالص تقول انا بحب الممثل ده او المغنى ده .... < لأن المرء مع من احب > وطبعا انت ما تتمناش انك تكون مع مغنى او ممثل .
طب اومال تقول ايه ؟؟؟؟؟؟؟
قول انا بستلطفه او بسمعله او اى شىء اخر غير كلمة بحبه او بعشقه دى...
ونصيحه منى ماتسمعش اغانى من اصله ، عشان الشياطين تبعد عنك واسمع قران او اناشيد دينية احسن بدلا منها وربنا يهديك ويهدينا جميعا.
* فى ناس بتحلف بحق العيش والملح والاخوة والصداقة وحاجات تانية واحنا وضحنا فى الجزء التانى ان الحلفان بغير الله يعتبر من الشرك ، لكن بئه الغريب انك تلاقى واحد يقول....
( بحق اللى خلقك من غير مناسبه او من غير لازمه).
ودى كلمة فى غاية الخطورة، لان معنى الكلمة دى ان ربنا خلق هذا العبد على سبيل العبث او اللهو اى من غير مناسبه ومن غير لازمه ، وده غلط كبير اوى ان الواحد يقول كده ، لان ربنا سبحانه وتعالى ما بيخلقش اى حاجة على وجه الارض او فى الكون كله الا بقدر معين وبنسبة محسوبة وحسوسة لو زادت او نقصت يحصل خلل، وكل شىء من صنع الله له لازمة وله رسالة وهدف يؤديه فى حياته حتى لو كان المخلوق ده ( دودوة ) .
ده حتى نص الدعاء بيقول " ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانك"
يبقى ازاى ربنا خلقنا بئه من غير لازمه واحنا خلفاءه فى الارض واحنا اللى بنعمر الارض ونبنيها.
يبقى المفروض ما نقولش خالص الكلمه دى لا على الانسان ولا على الحيوانات ولا الحشرات ولا اى مخلوق فى الدنيا .
* بردو فى ناس تلاقيها تقول ايه ( وحياة اغلى حاجه عندك ) .
وده غلط عشان كده هو ممكن يوقعه فى الشرك لانه بيحلفه باغلى حاجة عنده، واحنا اتفقنا ان الحلفان بغير الله من الشرك . فالمفروض يقوله استحلفك بالله كى لا يوقعه فى الشرك .
* بردو شىء اخر لفت نظرى هو انك تلاقى واحد يقول للتانى...
( تصدق بمين او تؤمن بأيه )
لا اله الا الله هو الواحد عنده حاجه تانيه يؤمن ويصدق بيها غير ربنا ؟؟؟
فالمفروض يقوله < تصدق وتؤمن بالله> كى لايقع فى الشرك. صح وله ايه ؟؟
* كمان فى حاجه خدوا بالكم منها فى اذكار الصباح والمساء بنقول ...
( رضيت بالله ربا وبالاسلام دينا و بسيدنا محمد نبيا ورسولا كريما )
ماتقولش كريما اقف لحد رسولا بس ، والحقيقه انا مش عارفه ليه بس سمعتها من الشيخ قالها فى التليفزيون ، لكن ماعرفتش السبب . فياريت اللى يعرف ينورنا ...
*ايضا تجد ناس كتير بتقول ( ده كان يوم شؤم دى كانت ساعه ذفت ، الله يخرب بيت اليوم اللى اتولدت فيه .............. وكلام كتير اوى من ده ) صح مش بتسمع كده بردو .. بردو اللى بيقول ( يانهار اسود او كوبيه ................ وما شابه ذالك)
اهو كده هو سب الدهر واحنا اتفقنا ان الدهر = الله سبحانه وتعالى
* فى ناس بقى بيقولوا الكلمه دى ( الجواز مشروع فاشل )
ياراجل حرام عليك ...
ليه كده ؟؟ مش ربنا حلل الزواج فى القرآن فى كذا سورة ووضح لنا اسس الزواج والبيت الاسلامى ، وحق الزوج والزجه والابناء كمان ، طب اذاى توصف حاجه ربنا معززها وذاكرها فى القرآن بالفشل؟
فخلى بالك بقى لان الكلمه دى كترت . وحذر اى حد يقولها وانصحه بأنه مايقولهاش تانى .
*كمان حاجه كلنا بنقع فيها هى اننا دايما لما بنذكر اسم الرسول فى اى موضوع بنكتب(صلى) او( ص) كأختصار لكلمة صلى الله عليه وسلم.
وده حرام لانك بتنقص من قدر الرسول !!!!!!!!!
كده بردو بقى حبيبك وشفيعك فى يوم الدين تستخصر تصلى عليه ده ربنا عز وجل بيصلى عليك عشرة لما تصلى على الرسول مره ، يبقى انت بقى مستخصر فى نفسك الثواب العظيم ده كله ولا فى مين بالظبط ؟؟
و كمان خلى بالك الرسول صلى الله عليه وسلم قال( البخيل من ذكر اسمى عنده ولم يصلى علي )
فلازم تصلى عليه وتكتبها كامله وتقولها كمان كاملة وواضحة هكذا < صلى الله عليه وسلم >.
والا هتكون بخيل انت حر .
* ايضا ما تتدعيش على حد وتقوله ( نهارك مطين او يخرب بيتك او عقلك ..........).
لانك لما بتتدعى لحد او على حد فى ملاك بيقولك امين ولك مثله
وطبعا انت ماتتمناش ان يحصلك حاجه وحشه ، كمان احنا مسلمين والمسلم يحب لاخيه المسلم ما يحبه لنفسه.
فاحسن قوله روح الله يسامحك ، ولو زعلان منه اوى احتسب اجرك عند ربنا وقول حسبى الله ونعم الوكيل ، مش احسن بردو ولا ايه؟؟
* فى بئه حاجه كمان لفتت نظرى فى ناس بتقول عن النساء( دول ناقصات عقل ودين).
هى مش حرام ولا حاجه بس فاهمين غلط كلنا فاهمين ان الكلمه دى معناها ان النساء متخلفين وعقلهم صغير رغم ان المعنى المقصود غير كده خالص .... لان معناها الحقيقى ان ناقصات عقل بمعنى ان عند الشهاده فى المحكمه مثلا او لما تكون المراة شاهدة فى امضاء العقود فلازم يكون فى واحده كمان معاها يعنى مثلا رجل وامراتان يعنى الرجل بإمرأتان ، اما ناقصات دين فهى لان ياتى عليها فترة تمنع من الصلاة وقراءة القرآن .
* بردو شىء اخر اللى بيقول( ده كله من خيرك او ده كله بفضلك او ده لحم كتافى من خيره ..........وما شابه ذالك)
الكلمة دى حرام اوى، لانه نسب سبب النعمه اللى هو فيها لشخص اخر غير الله وانكر فضل الله عليه ، مع ان ربنا هو العاطى وهو اللى بيسبب الاسباب ، فطبعا ده نوع من انواع الشرك والجحود واليعاذ بالله . فبالله عليكم تجنبوا الكلمة دى تماما .
*وكتير اوى مننا يقول( انا واقع تحت رحمته ، لا يرحم ولا يسيب رحمة ربنا تنزل )
فى الامر الاول حرام عشان كده هو منتظر رحمة البشر ونسى رحمة ربنا وده غلط وبالتالى جعل لله سبحانه وتعالى نداً فى صفة الرحمة المنُتظرة، لان ربنا بس هو اللى بنطلب منه الرحمه مش من البنى ادم ، فمش لازم ابدا حد يقول انا واقع تحت رحمته.
اما الامر الثانى فكده هو جعل لرحمة الله شىء يمنعها من النزول وطبعا كلنا عارفين لا مانع لعطاء الله لعبده شىء. "و قل لن يصيبنا الا ما كتبه الله لنا ".